Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.
Beide kanten vorige revisie Vorige revisie | |||
namespace:paulo_freire [19/05/20 09:46] defiance |
namespace:paulo_freire [19/05/20 21:31] |
||
---|---|---|---|
Regel 1: | Regel 1: | ||
- | ====== Paulo Freire ====== | ||
- | <WRAP right box 30%> | ||
- | {{:namespace:paulo_freire.jpg|}} | ||
- | Paulo Freire | ||
- | </WRAP> | ||
- | |||
- | **Paulo Reglus Neves Freire** (19 september 1921 – 2 mei 1997) was een onderwijzer en filosoof uit Brazilië. Hij was één van de leidende voorvechters van de kritische pedagogiek. Freire is het bekendst voor zijn invloedrijke boek //Pedagogie van de onderdrukten// (1968), dat wordt gezien als één van de grondleggende teksten van de kritische pedagogie-beweging. Zijn boeken verschenen dan ook in veel verschillende talen. | ||
- | |||
- | ===== Beknopte biografie ===== | ||
- | |||
- | ===== Pedagogie ===== | ||
- | |||
- | ===== Teksten ===== | ||
- | |||
- | * [[Pedagogie van de onderdrukten]], 1968 | ||
- | |||
- | ===== Bibliografie ===== | ||
- | |||
- | * //Cultural action for freedom//, Harvard Educational Review, Cambridge, 1970 | ||
- | * //Education for critical consciousness//, Seabury Press, New York, 1973 | ||
- | * //Conscientization//, World Council of Churches, Genève, 1975 | ||
- | * //Education, the practice of freedom//, Writers and Readers Publishing Cooperative, Londen, 1976 | ||
- | * //Pedagogy in Process: The letters to Guinea-Bissau//, A Continuum Book: The Seabury Press, New York, 1978 | ||
- | * //Pedagogiek van de onderdrukten//, Anthos, Baarn, 1980 | ||
- | * //The politics of education: culture, power, and liberation//, Mass., Bergin & Garvey, South Hadley, 1985 | ||
- | * //Literacy: reading the word & the world// (samen met D.P. Macedo), Mass., Bergin & Garvey Publishers, South Hadley, 1987 | ||
- | * //Freire for the classroom: a sourcebook for liberators teaching// (samen met I. Shor), 1987 | ||
- | * //Cultural wars: School and society in the conservative restoration 1969–1984// (samen met I. Shor), 1988 | ||
- | * //Pedagogy of the city//, Continuum, New York, 1993 | ||
- | * //Learning to Question: A Pedagogy of Liberation// (samen met Faundez, Antonion), Trans. Tony Coates, Continuum, New York, 1992 | ||
- | * //Pedagogy of Hope: Reliving Pedagogy of the Oppressed// (samen met A.M.A. Freire), Continuum, New York, 1994 | ||
- | * //Mentoring the mentor : a critical dialogue with Paulo Freire//, P. Lang, New York, 1997 | ||
- | * //Pedagogy of the heart// (samen met A.M.A. Freire), New York, Continuum, 1997 | ||
- | * //Pedagogy of freedom: ethics, democracy and civic courage//, Rowman & Littlefield Publishers, Lanham, 1998 | ||
- | * //Politics and education//, UCLA Latin American Center Publications, Los Angeles, 1998 | ||
- | * //Teachers as cultural workers: letters to those who dare teach//, Colo., Westview Press, Boulder, 1998 |