Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:zapatisten_in_chiapas_-_sociale_verandering_zonder_politieke_partijen_en_staat

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
Volgende revisie Beide kanten volgende revisie
namespace:zapatisten_in_chiapas_-_sociale_verandering_zonder_politieke_partijen_en_staat [11/10/18 18:53]
autonomia [Collectieve rechten]
namespace:zapatisten_in_chiapas_-_sociale_verandering_zonder_politieke_partijen_en_staat [12/10/18 00:15]
autonomia [Voetnoten]
Regel 59: Regel 59:
 Het verschijnsel van //​collectieve//​ rechten geeft, zo blijkt bij Krøvel, ook aanleiding voor een discussie over het anarchisme. Wie uitgaat van een //​individueel//​-anarchistisch perspectief,​ zal het concept van collectieve inheemse rechten moeilijk met individuele vrijheid in overeenstemming kunnen brengen. In het kader van het sociaalanarchisme verandert dit perspectief. Niet dat binnen die visie individuele vrijheid wordt afgewezen, integendeel,​ maar die individuele vrijheid wordt als een relationeel begrip opgevat. Daarvan blijkt bij het bestuderen van teksten van Bakoenin en Kropotkin tot en met Murray Bookchin. Wat daaruit is af te leiden, is door Allen Ritter ‘communale individualiteit’ genoemd (//​Anarchism,​ A theoretical analysis//, 1980, p. 26). Dit type individualiteit staat diametraal tegenover dat van het ‘geatomiseerd’ individu uit het neoliberalisme. Zapatisten strijden voor het recht op het hebben van een verschillende kijk met betrekking tot het rationele winstmaximalisatie ideaal van het neoliberalisme. Anarchisten doen dat ook met een verwijzing naar de leus //Er is een alternatief!//​ Het verschijnsel van //​collectieve//​ rechten geeft, zo blijkt bij Krøvel, ook aanleiding voor een discussie over het anarchisme. Wie uitgaat van een //​individueel//​-anarchistisch perspectief,​ zal het concept van collectieve inheemse rechten moeilijk met individuele vrijheid in overeenstemming kunnen brengen. In het kader van het sociaalanarchisme verandert dit perspectief. Niet dat binnen die visie individuele vrijheid wordt afgewezen, integendeel,​ maar die individuele vrijheid wordt als een relationeel begrip opgevat. Daarvan blijkt bij het bestuderen van teksten van Bakoenin en Kropotkin tot en met Murray Bookchin. Wat daaruit is af te leiden, is door Allen Ritter ‘communale individualiteit’ genoemd (//​Anarchism,​ A theoretical analysis//, 1980, p. 26). Dit type individualiteit staat diametraal tegenover dat van het ‘geatomiseerd’ individu uit het neoliberalisme. Zapatisten strijden voor het recht op het hebben van een verschillende kijk met betrekking tot het rationele winstmaximalisatie ideaal van het neoliberalisme. Anarchisten doen dat ook met een verwijzing naar de leus //Er is een alternatief!//​
  
 +Het is niet in te zien dat, onder aanvaarding van verschillen,​ zapatisten en anarchisten geen bondgenoten kunnen zijn in hun strijd tegen het neoliberalisme. En opnieuw, er zullen materiële/​contextuele verschillen bestaan tussen de ‘collectieve rechten’ van inheemse bevolkingsgroepen die veelal betreffen rechten op een ‘habitat’,​ dat wil zeggen gebieden waar zij leven, en die van bijvoorbeeld de anarchistische ‘collectieven’ ten tijde van de Spaanse sociale revolutie. Maar het kunnen denken en handelen in termen van //​collectieven//​ geeft tegelijk een gelijksoortigheid van sociaal inzicht aan. Gaat het in de moderne (sociale) ecologie niet om ‘eenheid in verscheidenheid’ en ‘gelijkheid met verschil’,​ zo houdt Krøvel nog voor onder verwijzing naar onder meer Bookchin.
  
 +Laten we bovendien niet vergeten dat het de grootgrondbezitters zijn die zich het heftigst verzetten: hen wordt het land ‘afgenomen’ om anderen – de inheemse bevolking – een bestaansmogelijkheid te bezorgen (Mexico nu, Spanje toen). Het ligt dus voor de hand dat zapatisten en anarchisten kunnen samenwerken ook al omdat de zapatisten van Chiapas niet als politieke partij optreden en buiten de (Mexicaanse) overheid om willen werken.
  
-**Wordt ​nog aan gewerkt!** ​+De strijd is nog lang niet gestreden. De op initiatief van de zapatisten ontstane zapatistisch georiënteerde gemeenschappen worden bijvoorbeeld herhaaldelijk bestookt door paramilitaire groepen. Wie de gang van zaken wil bij houden kan terecht op de Spaanstalige site Enlace Zapatista (veel van de stukken zijn in het Frans, Duits en Engels vertaald).[3] Hierop vindt men ook aandacht voor de kritiek op wat het ‘hydra kapitalisme’ wordt genoemd (hydra: veelkoppige draak).
  
 ==== Voetnoten ==== ==== Voetnoten ====
Regel 67: Regel 69:
   *[1] https://​www.jacobinmag.com/​2016/​04/​zapatistas-ezln-san-andres-marcos-chiapas/​   *[1] https://​www.jacobinmag.com/​2016/​04/​zapatistas-ezln-san-andres-marcos-chiapas/​
   *[2] https://​www.tandfonline.com/​doi/​abs/​10.1080/​23269995.2010.10707855   *[2] https://​www.tandfonline.com/​doi/​abs/​10.1080/​23269995.2010.10707855
 +  *[3] http://​enlacezapatista.ezln.org.mx/​
  
 {{tag>​Chiapas EZLN Zapata Zapatisten}} {{tag>​Chiapas EZLN Zapata Zapatisten}}
namespace/zapatisten_in_chiapas_-_sociale_verandering_zonder_politieke_partijen_en_staat.txt · Laatst gewijzigd: 13/10/22 06:26 door defiance