Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:voltairine_de_cleyre

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
namespace:voltairine_de_cleyre [16/03/20 11:45]
defiance
namespace:voltairine_de_cleyre [16/03/20 12:33] (huidige)
defiance
Regel 6: Regel 6:
 </​WRAP>​ </​WRAP>​
  
-**Voltarine de Cleyre** (17 november 1866 - 20 juni 1912) was een anarchiste en succesvol schrijfster en spreekster uit de Verenigde Staten. Ze was fel gekant tegen het kapitalisme ​end e staatsmacht,​ welke zij als wederzijds met elkaar verbonden zag. Tevens richtte de Cleyre zich tegen het huwelijk en religieuze invloed op de seksualiteit en het leven van de vrouw. Ze wordt hierom vaak als één van de vooraanstaande vroege feministes gezien.[1][2]+**Voltarine de Cleyre** (17 november 1866 - 20 juni 1912) was een anarchiste en succesvol schrijfster en spreekster uit de Verenigde Staten. Ze was fel gekant tegen het kapitalisme ​en de staatsmacht,​ welke zij als wederzijds met elkaar verbonden zag. Tevens richtte de Cleyre zich tegen het huwelijk en religieuze invloed op de seksualiteit en het leven van de vrouw. Ze wordt hierom vaak als één van de vooraanstaande vroege feministes gezien.[1][2]
  
-Geboren en opgegroeid ​in Sarnia, ​een katholieke gemeenschap in Ontario, begon de Cleyre ​haar activistische loopbaan in de vrijdenkersbeweging. ​Ze voelde zich in eerste instantie aangetrokken tot het [[individualisme|individualistisch anarchisme]],​ maar ontwikkelde zich via het [[mutualisme]] naar wat zij '​[[anarchisme zonder adjectieven]]'​ zou noemen. Voor haar had de stateloze samenleving,​ vrij van dwang, boven alles prioriteit. ​De Cleyre ​was een tijdgenote van [[Emma Goldman]], met wie ze een regelmatig sterk van mening verschilde. In 1914 werd na haar overlijden postuum de bundel //Selected works of Voltairine de Cleyre// uitgegeven door het blad //Mother Earth//, dat door Goldman was opgezet.+Ze groeide op in een katholieke gemeenschap in Ontario, ​en begon haar activistische loopbaan in de vrijdenkersbeweging. ​De Cleyre ​voelde zich in eerste instantie aangetrokken tot het [[individualisme|individualistisch anarchisme]],​ maar ontwikkelde zich via het [[mutualisme]] naar wat zij '​[[anarchisme zonder adjectieven]]'​ zou noemen. Voor de Cleyre ​had de stateloze samenleving,​ vrij van dwang, boven alles prioriteit. ​Ze was was een tijdgenote van [[Emma Goldman]], met wie ze een regelmatig sterk van mening verschilde. In 1914 werd na haar overlijden postuum de bundel //Selected works of Voltairine de Cleyre// uitgegeven door het blad //Mother Earth//, dat door Goldman was opgezet.
  
 ===== Biografie ===== ===== Biografie =====
Regel 34: Regel 34:
 ==== Aanslag op haar leven ==== ==== Aanslag op haar leven ====
  
-Op 19 december 1902 overleefde een aanslag op haar leven door een voormalige pupil, Herman Helcher. Hij werd tot '​gek'​ verklaard als gevolg van een griep. De Cleyre vergaf hem direct en scheef: "Het zou een schande voor de civilisatie zijn als hij naar de gevangenis zou moeten gaan voor een daad die het gevolg was van een ziek brein."​[10] Ze hield een chronische ​beschadeging ​aan haar oor en een infectie aan haar half over aan de aanval, welke vaak invloed had op haar concentratie en haar mogelijkheid om te spreken.+Op 19 december 1902 overleefde een aanslag op haar leven door een voormalige pupil, Herman Helcher. Hij werd tot '​gek'​ verklaard als gevolg van een griep. De Cleyre vergaf hem direct en scheef: "Het zou een schande voor de civilisatie zijn als hij naar de gevangenis zou moeten gaan voor een daad die het gevolg was van een ziek brein."​[10] Ze hield een chronische ​beschadiging ​aan haar oor en een infectie aan haar half over aan de aanval, welke vaak invloed had op haar concentratie en haar mogelijkheid om te spreken.
  
 <WRAP right box 60%> <WRAP right box 60%>
Regel 51: Regel 51:
 <​blockquote>​Mevr. Goldman is een communist; ik ben een individualist. Zij wil het recht op eigendom vernietigen,​ ik wil het laten gelden. Ik voer mijn oorlog tegen privilege en autoriteit, waarbij het recht op eigendom, het ware recht dat het individu toe komt, wordt vernietigd. Zij is van mening dat de samenwerking de concurrentie volledig zou verdringen; ik ben van mening dat concurrentie in de een of de andere vorm altijd zal bestaan en dat het zeer wenselijk is dat het bestaat.[11]</​blockquote>​ <​blockquote>​Mevr. Goldman is een communist; ik ben een individualist. Zij wil het recht op eigendom vernietigen,​ ik wil het laten gelden. Ik voer mijn oorlog tegen privilege en autoriteit, waarbij het recht op eigendom, het ware recht dat het individu toe komt, wordt vernietigd. Zij is van mening dat de samenwerking de concurrentie volledig zou verdringen; ik ben van mening dat concurrentie in de een of de andere vorm altijd zal bestaan en dat het zeer wenselijk is dat het bestaat.[11]</​blockquote>​
  
-Ondanks dat zij elkaar in het begin niet mochten, kregen Goldman en de Cleyre wederzijds respect voor elkaar. In 1894 schreef de Cleyer en artikel genaamd ​"In defense of Emma Goldman and the right of expropriation". Daarin schreef ze:+Ondanks dat zij elkaar in het begin niet mochten, kregen Goldman en de Cleyre wederzijds respect voor elkaar. In 1894 schreef de Cleyer en artikel genaamd ​//In defense of Emma Goldman and the right of expropriation// (vert. Ter verdediging van Emma Goldman en het recht op onteigening). Daarin schreef ze:
  
 <​blockquote>​Ik denk dat geen enkel gevoelig stukje menselijk weefsel het recht op eigendom in N.Y. city waard is. [...] Ik zeg dat het uw zaak is om te besluiten of u, in het zicht van eten en kleding, buiten de gevangenis wilt verhongeren en doodvriezen,​ of dat u een openlijke daad tegen het instituut van het eigendom pleegt en uw plaats inneemt naast Timmermann en Goldmann.[12]</​blockquote>​ <​blockquote>​Ik denk dat geen enkel gevoelig stukje menselijk weefsel het recht op eigendom in N.Y. city waard is. [...] Ik zeg dat het uw zaak is om te besluiten of u, in het zicht van eten en kleding, buiten de gevangenis wilt verhongeren en doodvriezen,​ of dat u een openlijke daad tegen het instituut van het eigendom pleegt en uw plaats inneemt naast Timmermann en Goldmann.[12]</​blockquote>​
  
-Uiteindelijk zou de Cleyre meer en meer richting het sociaal-anarchisme opschuiven, hoewel ze dat zelf nooit zo zou benoemen. In 1908 argumenteerde ze "dat het beste dat gewone werkende mannen en vrouwen kunnen doen is hun industrie zelf te organiseren en zich in het geheel van geld te ontdoen"​ en "​gezamenlijk te produceren, coöperatief in plaats van als werkgever en werknemer."​[13] In 1912 stelde ze dat de [[Commune van Parijs]] gefaald had omdat deze privé-eigendom respecteerde. In haar essay "The Commune has risen" ​(vert. De Commune is opgestaan) stelt ze: "kort gezegd was de hoofdreden, hoewel er vele andere redenen waren waarom de Commune viel, dat de communards tijdens het beslissende uur, geen communisten waren. Ze probeerden de politieke ketenen te breken zonder de economische."​[14] ​+Uiteindelijk zou de Cleyre meer en meer richting het sociaal-anarchisme opschuiven, hoewel ze dat zelf nooit zo zou benoemen. In 1908 argumenteerde ze "dat het beste dat gewone werkende mannen en vrouwen kunnen doen is hun industrie zelf te organiseren en zich in het geheel van geld te ontdoen"​ en "​gezamenlijk te produceren, coöperatief in plaats van als werkgever en werknemer."​[13] In 1912 stelde ze dat de [[Commune van Parijs]] gefaald had omdat deze privé-eigendom respecteerde. In haar essay //The Commune has Risen// ​(vert. De Commune is opgestaan) stelt ze: "kort gezegd was de hoofdreden, hoewel er vele andere redenen waren waarom de Commune viel, dat de communards tijdens het beslissende uur, geen communisten waren. Ze probeerden de politieke ketenen te breken zonder de economische."​[14] ​
  
 Voltairine de Cleyre propageerde een anarchisme zonder adjectieven en schreef in //The making of an anarchist// (vert. Hoe een anarchist ontstond): "Ik label mijzelf simpelweg niet meer anders dan als '​anarchist'"​.[15] Verschillende andere anarchisten,​ zoals [[Emma Goldman]] en [[Rudolf Rocker]], stelde dat zij wel het communisme aanhing, maar haar biograaf [[Paul Avrich]] wees deze these af.[16] Als reactie op de claim das ze een anarcho-communiste was, schreef de Cleyre in 1907: "Ik ben geen communist, nu niet en ben dat ook nooit geweest."​[17] De anarchistische onderzoeker Ian McKay stelde dat de Cleyres herhaaldelijke pleidooi voor een geldloze economie technisch wel degelijk een communistische voorstelling was, zelfs als het woord '​communisme'​ om dat te omschrijven afwees.[18] Voltairine de Cleyre propageerde een anarchisme zonder adjectieven en schreef in //The making of an anarchist// (vert. Hoe een anarchist ontstond): "Ik label mijzelf simpelweg niet meer anders dan als '​anarchist'"​.[15] Verschillende andere anarchisten,​ zoals [[Emma Goldman]] en [[Rudolf Rocker]], stelde dat zij wel het communisme aanhing, maar haar biograaf [[Paul Avrich]] wees deze these af.[16] Als reactie op de claim das ze een anarcho-communiste was, schreef de Cleyre in 1907: "Ik ben geen communist, nu niet en ben dat ook nooit geweest."​[17] De anarchistische onderzoeker Ian McKay stelde dat de Cleyres herhaaldelijke pleidooi voor een geldloze economie technisch wel degelijk een communistische voorstelling was, zelfs als het woord '​communisme'​ om dat te omschrijven afwees.[18]
namespace/voltairine_de_cleyre.txt · Laatst gewijzigd: 16/03/20 12:33 door defiance