Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:jineologie

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Volgende revisie
Vorige revisie
namespace:jineologie [13/03/18 19:45]
defiance aangemaakt
namespace:jineologie [16/10/19 10:14] (huidige)
Regel 2: Regel 2:
 //Door Kristel Cuvelier// //Door Kristel Cuvelier//
  
-**Een ontmoeting met het Koerdische feminisme** ​+  ​Verschenen: 2017 
 +  ​Bron: De As #199, Anarka-Feminisme
  
-<​blockquote>'​Men praat over HIS-story, wij willen HER-story vertellen.'</​blockquote>​+---- 
 + 
 +====== Jineologie - Een ontmoeting met het Koerdische feminisme ====== 
 + 
 +<​blockquote>'​Men praat over HIS-story, wij willen HER-story vertellen.'​<​cite>​Necibe</​cite>​</​blockquote>​
  
 De Koerdische guerrillastrijdsters die in Syrië en Irak zo heldhaftig in de frontlinie staan tegen de jihadisten van de //​Islamitische Staat// spraken in het westen, meteen tot de verbeelding. Foto's van deze dappere vrouwelijke strijders gingen vlot de wereld rond. Minder aandacht was er echter voor de ideologie die deze vrouwen voorstaan en voor hun politieke strijd, een strijd die veel breder is dan het verslaan van //​Islamitische Staat//, die vanaf midden 2014 onnoemelijk veel vernieling, leed en bloedvergieten over de Koerdische regio'​s uitstortte. Noch wordt de vraag gesteld hoe het kond dat vrouwen vandaag zo'n prominente plaats innemen binnen de politieke beweging in de Koerdische regio'​s van Syrië en Turkije, regio'​s waar de man tot voor kort de plak zwaaide en waar dc rol van de vrouw beperkt was (en soms nog steeds is) tot de kinderen en het huishonden. Voor de Koerdische guerrillastrijders is het doel niet enkel de nog bestaande vrouwonvriendelijke gewoontes uit te bannen, zoals polygamie en gearrangeerde huwelijken op zeer jeugdige leeftijd, ze willen vrouwen uit hun huishoudelijk isolement halen en hen betrekken in het dagelijkse bestuur van de samenleving. Meer nog, hun strijd voor vrouwenrechten is slechts de hoeksteen van een volledig nieuw samenlevingsmodel dat de beweging in de praktijk vorm wil geven. De Koerdische guerrillastrijdsters die in Syrië en Irak zo heldhaftig in de frontlinie staan tegen de jihadisten van de //​Islamitische Staat// spraken in het westen, meteen tot de verbeelding. Foto's van deze dappere vrouwelijke strijders gingen vlot de wereld rond. Minder aandacht was er echter voor de ideologie die deze vrouwen voorstaan en voor hun politieke strijd, een strijd die veel breder is dan het verslaan van //​Islamitische Staat//, die vanaf midden 2014 onnoemelijk veel vernieling, leed en bloedvergieten over de Koerdische regio'​s uitstortte. Noch wordt de vraag gesteld hoe het kond dat vrouwen vandaag zo'n prominente plaats innemen binnen de politieke beweging in de Koerdische regio'​s van Syrië en Turkije, regio'​s waar de man tot voor kort de plak zwaaide en waar dc rol van de vrouw beperkt was (en soms nog steeds is) tot de kinderen en het huishonden. Voor de Koerdische guerrillastrijders is het doel niet enkel de nog bestaande vrouwonvriendelijke gewoontes uit te bannen, zoals polygamie en gearrangeerde huwelijken op zeer jeugdige leeftijd, ze willen vrouwen uit hun huishoudelijk isolement halen en hen betrekken in het dagelijkse bestuur van de samenleving. Meer nog, hun strijd voor vrouwenrechten is slechts de hoeksteen van een volledig nieuw samenlevingsmodel dat de beweging in de praktijk vorm wil geven.
Regel 36: Regel 41:
 Viyan, die zelf geen Koerdische is maar een Duitse, snapt die westerse kijk: Tn het begin begreep ik dit ook niet. Dat veranderde pas nadat ik een tijd met de Koerdische gemeenschap optrok. Het is gewoon een onderdeel van de gemeenschap. Dat Turkije Öcalan blijvend in isolatie opgesloten houdt maakt natuurlijk ook dat de aandacht op hem gevestigd blijft. Dezelfde dynamiek kreeg je bijvoorbeeld toen verschillende Koerdische vlaggen verboden werden in Duitsland. Aangezien het portret van Öcalan niet verboden was en hij een belangrijk symbool is, zag je toen plots overal die (ondertussen ook verboden) vlag met zijn foto opduiken.'​ Viyan, die zelf geen Koerdische is maar een Duitse, snapt die westerse kijk: Tn het begin begreep ik dit ook niet. Dat veranderde pas nadat ik een tijd met de Koerdische gemeenschap optrok. Het is gewoon een onderdeel van de gemeenschap. Dat Turkije Öcalan blijvend in isolatie opgesloten houdt maakt natuurlijk ook dat de aandacht op hem gevestigd blijft. Dezelfde dynamiek kreeg je bijvoorbeeld toen verschillende Koerdische vlaggen verboden werden in Duitsland. Aangezien het portret van Öcalan niet verboden was en hij een belangrijk symbool is, zag je toen plots overal die (ondertussen ook verboden) vlag met zijn foto opduiken.'​
  
-Oercommunisme?​+===== Oercommunisme? ​=====
  
 Öcalan baseert zijn gedachtegoed op het idee dat er in het neolithicum een matriarchale samenleving bestaan zou hebben in het Midden-Oosten. Het zou een meer egalitaire samenleving geweest zijn waarbinnen de vrouw meer invloed had en gerespecteerd werd omwille van haar kennis en kunnen. De vruchtbaarheidsbeeldjes die teruggevonden werden uit deze tijdsperiode en de mythes rond de moeder-godin zouden getuigen van de betere status die vrouwen genoten in deze samenleving. Hoewel dit idee van een '​oercommunisme'​ allesbehalve aanvaard wordt in de klassieke geschiedenis,​ is Öcalan lang niet de enige die deze theorie uitdraagt. Marx en Engels bijvoorbeeld hadden gelijkaardige uitgangsideeën,​ net als verschillende feministische schrijfsters. Öcalan baseert zijn gedachtegoed op het idee dat er in het neolithicum een matriarchale samenleving bestaan zou hebben in het Midden-Oosten. Het zou een meer egalitaire samenleving geweest zijn waarbinnen de vrouw meer invloed had en gerespecteerd werd omwille van haar kennis en kunnen. De vruchtbaarheidsbeeldjes die teruggevonden werden uit deze tijdsperiode en de mythes rond de moeder-godin zouden getuigen van de betere status die vrouwen genoten in deze samenleving. Hoewel dit idee van een '​oercommunisme'​ allesbehalve aanvaard wordt in de klassieke geschiedenis,​ is Öcalan lang niet de enige die deze theorie uitdraagt. Marx en Engels bijvoorbeeld hadden gelijkaardige uitgangsideeën,​ net als verschillende feministische schrijfsters.
namespace/jineologie.txt · Laatst gewijzigd: 16/10/19 10:14 (Externe bewerking)