Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


namespace:interview_met_een_egyptische_anarcho-syndicalist

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Beide kanten vorige revisie Vorige revisie
Volgende revisie
Vorige revisie
namespace:interview_met_een_egyptische_anarcho-syndicalist [16/01/19 08:58]
defiance
namespace:interview_met_een_egyptische_anarcho-syndicalist [08/04/21 17:02] (huidige)
defiance
Regel 1: Regel 1:
 ====== Revolutie in Egypte – Interview met een Egyptische anarcho-syndicalist ====== ====== Revolutie in Egypte – Interview met een Egyptische anarcho-syndicalist ======
-Door //​Kosmoprolet.org// en //Jano Charbel//+//Door Freundinnen und Freunde der klassenlosen Gesellschaft ​en Jano Charbel//
  
 +  * Oorspronkelijke titel: Zur Revolution in Ägypten - Interview mit einem ägyptischen Anarchosyndikalisten
   * Verschenen: september 2011   * Verschenen: september 2011
-  * Bron: [[https://​www.kosmoprolet.org]] +  * Bron: [[https://www.kosmoprolet.org/​de/​zur-revolution-aegypten-interview-mit-einem-aegyptischen-anarchosyndikalisten|www.kosmoprolet.org]] 
-  * Vertaling: [[namespace:Tommy Ryan]]+  * Vertaling: [[Tommy Ryan]]
  
 Een interview met Jano Charbel, arbeidsjournalist en anarcho-syndicalist uit Caïro, over klassensamenstelling,​ Islamisten, vakbonden, gender-verhoudingen,​ feminisme en de perspectieven van de sociale strijd in Egypte. Het interview is afgenomen door twee vrienden van de  klasseloze samenleving in Caïro in de lente van 2011.  Een interview met Jano Charbel, arbeidsjournalist en anarcho-syndicalist uit Caïro, over klassensamenstelling,​ Islamisten, vakbonden, gender-verhoudingen,​ feminisme en de perspectieven van de sociale strijd in Egypte. Het interview is afgenomen door twee vrienden van de  klasseloze samenleving in Caïro in de lente van 2011. 
Regel 22: Regel 23:
 **Kosmoprolet:​** //Hoe zou je de klassensamenstelling van de opstand omschrijven?​ En tot op welk niveau was economische onvrede een drijvende kracht, zelfs terwijl politieke en niet zozeer economische eisen de meest gehoorde waren?// **Kosmoprolet:​** //Hoe zou je de klassensamenstelling van de opstand omschrijven?​ En tot op welk niveau was economische onvrede een drijvende kracht, zelfs terwijl politieke en niet zozeer economische eisen de meest gehoorde waren?//
  
-**Charbel:​** De opstand begon, zoals algemeen bekend is, op 25 januari (2011). Dat is Egyptische Politie Dag. Natuurlijk was er al een sterke afkeer tegenover de politie. Op 25 januari was het vooral de jeugd die de straat op ging, ook al waren er ook oudere mensen, die waren echter niet in de meerderheid. De protesten, waarvoor werd opgeroepen op Facebook, gebeurde in een aantal steden in het land. Ik was toentertijd in Alexandië. Er waren daar ongeveer 20.000 mensen aan het demonstreren en in Caïro waren de aantallen veel groter. Maar omdat ik hier niet was kan ik niet zo veel vertellen over de samenstelling op de eerste dag. Toen ik in Caïro aankwam om één uur in de nacht aankwam waren de mensen al van het Tahrir-plein verdreven. Er waren echter nog steeds meer dan 10.000 mensen aanwezig in de straten om te demonstreren en protesteren;​ ik dacht dus, het is een erg grote issue. Ik had niet meer zulke aantallen op straat gezien sinds de oorlog tegen Irak. +**Jano Charbel:** De opstand begon, zoals algemeen bekend is, op 25 januari (2011). Dat is Egyptische Politie Dag. Natuurlijk was er al een sterke afkeer tegenover de politie. Op 25 januari was het vooral de jeugd die de straat op ging, ook al waren er ook oudere mensen, die waren echter niet in de meerderheid. De protesten, waarvoor werd opgeroepen op Facebook, gebeurde in een aantal steden in het land. Ik was toentertijd in Alexandië. Er waren daar ongeveer 20.000 mensen aan het demonstreren en in Caïro waren de aantallen veel groter. Maar omdat ik hier niet was kan ik niet zo veel vertellen over de samenstelling op de eerste dag. Toen ik in Caïro aankwam om één uur in de nacht aankwam waren de mensen al van het Tahrir-plein verdreven. Er waren echter nog steeds meer dan 10.000 mensen aanwezig in de straten om te demonstreren en protesteren;​ ik dacht dus, het is een erg grote issue. Ik had niet meer zulke aantallen op straat gezien sinds de oorlog tegen Irak. 
  
 De leuzen waren vooral gericht tegen het regime en een aantal waren geïmporteerd vanuit Tunesië, zoals “de mensen eigen de verwijdering van het regime”. Activisten van de Egyptische oppositie hebben verscheidene anti-Mubarak leuzen en anti-regime slogans gebruikt sinds december 2004. Maar deze specifieke leus was niet gebruikt tot het succes van de Tunesische opstand. Deze Tunesische anti-regime slogan is nu te horen op de straten van Libië, Yemen, Syrië en in de opstanden in andere Arabische landen. De leuzen waren vooral gericht tegen het regime en een aantal waren geïmporteerd vanuit Tunesië, zoals “de mensen eigen de verwijdering van het regime”. Activisten van de Egyptische oppositie hebben verscheidene anti-Mubarak leuzen en anti-regime slogans gebruikt sinds december 2004. Maar deze specifieke leus was niet gebruikt tot het succes van de Tunesische opstand. Deze Tunesische anti-regime slogan is nu te horen op de straten van Libië, Yemen, Syrië en in de opstanden in andere Arabische landen.
Regel 305: Regel 306:
  
  
-{{tag>egypte ​internationalisme klassenstrijd feminisme revolutie imperialisme}}+{{tag>Egypte ​internationalisme ​"​klasse en klassenstrijd" ​feminisme revolutie imperialisme}}
namespace/interview_met_een_egyptische_anarcho-syndicalist.1547629137.txt.gz · Laatst gewijzigd: 16/10/19 09:40 (Externe bewerking)